گزیده ای از وقف نامه یک کتابخانه در شهر تکاب
در این مقاله راسخون به گزیده ای از وقف نامه یک کتابخانه در شهر تکاب می ژردازیم. با ما همراه شوید.
اشاره
جایگاه کتاب در فهرست ابزار و لوازم فرهنگی هر جامعه جایگاه ویژهای است و یکی از مراکزی که تأثیر بی بدیل در شکوفائی استعدادها دارد و موجب گسترش آفاق فکر و اندیشه میگردد کتابخانه است.
دسترسی آسان به انواع کتابها راه را به روی جویندگان حقیقت و اهل دانش و معرفت میگشاید تا از طریق مطالعهی کتاب، هم داشتههای درونی خود را بهتر بشناسند و هم با جهان بیرونی با همهی ابعاد وسیعش بیشتر آشنا شوند.
اینجانب پس از وفات مرحوم پدرم آیت الله حاج شیخ عزیزالله خسروی در نظر داشتم در حد بضاعت اندک و توان ناچیز خود اثر خیری به نام ایشان که عمری را به تعلیم و تعلم سپری کرده بود تأسیس نمایم.
پس از بررسی نیازهای اجتماعی شهر، کتاب و کتابخانه را در اولویت دیدم. از این رو اقدام به احداق کتابخانهای در شهر تکاب نمودم و وقفنامهای برای آن تنظیم کردم.
هم اکنون این کتابخانه در کنار مدرسهی علوم دینی که هم آن مرحوم مؤسس آن بود به مجموعهی ارزشمند علمی و فرهنگی در این شهر تبدیل شده است،
در اینجا گزیدهای از متن وقفنامهی کتابخانه و مدرسهی مذکور را به عنوان نمونهای از وقفهای جدید درج نموده و به خوانندگان گرامی مجله تقدیم میکنم.
گفتنی است در انشاء مقدمه عربی و فارسی وقفنامه و ابیات عربی آن که سرودهی این حقیر است، بهرهای از لطایف ادبی و صنایع بدیعی نهفته است که بر اهل فن پوشیده نیست و به برخی از آنها در پایان اشاره کردهام.
مدیر مسؤول و سر دبیر
محمد علی خسروی
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله الذی علم (1) بالقلم و انزل کتابه (2) هدی للتی هی اقوم و جعل العلم قواما لطاعته و میزانا لخشیته، (3)و رفع من عباده العلماء (4)و فضل مدادهم علی دماء الشهداء، فبالعلم وقفهم علی مشاهد معرفته و وقفهم للسلوک فی مناهج عبادته(5).
والصلوة و السلام علی مبلغ رسالاته والواقف نفسه علی مرضاته قائد الخیر و مفتاح البرکة سید الکونین و امام الثقلین ابی القاسم محمد و علی آله الغر المیامین الواقفین علی اسراره و المقتفین لاثاره خزان علمه و حفظة سره صلوة زاکیة نامیة تتعاقب بتعاقب الایام و الساعات و تدوم بدوام الارضین و السموات.
یا محسنا قد اتاک العبد ملتمسا
مما لدیک من الاحسان و الکرم
حبسا بنینا بدار العلم مکتبة(6).
باسم العزیز لتنجینا من الظلم(7).
هذی بضاعتنا المزجاة اوف لنا
الکیل من برکات العلم و الحکم (8)
اخلصه یا واقفا کل الوقوف علی
ما فی الضمایر و النیات و الهمم
و انظر بعین الرضا فی ما نقدمه
الیک و اقبل لیوم الخسرو الندم
سپاس و ستایش خداوندی را که بخشندهی عقل و جان و دانندهی آشکار و نهان است. حکیمی که چکیدهی کتاب هستی را بر لوح دل انسان بنگاشت و با برتری او بر فرشتگان، به نعمت دانش، کاخ عظمت آفرینش را برافراشت،
و درود نا محدود بر حامل گرامی نامهی معبود محمد مصطفی (ص) که دین استوارش پس از گذشت چهارده قرن همچنان تنها خورشید حیات بخش جامعهی بشری و سرچشمهی زلال معرفت است و جاذبهی رسالتش علی الدوام گمگشتگان را به منزل مقصود رهنمون و جان تشنهی مشتاقان را از کوثر هدایت سیراب مینماید.
و صلوات بی پایان بر خاندان پاک و یاران با صفا و عترت اطهارش که متولیان اجرای دستور خداوند و ناظران اعمال امتاند، بویژه بر خاتم اوصیا، بقیةالله الاعظم، حجة بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف پیوسته نثار باد.
اما بعد بر اهل بینش پوشیده نیست که مدت اقامت در این دنیا بسی کوتاه و رسیدن به همهی آمال و آروزها نا ممکن است. زندگی حقیقی و حیات جاودانی جز در سرای دیگر و عالم باقی مقدور و مقدر نیست که:
ان الدار الاخرة لهی الحیوان لو کانوا یعلمون. و به بیان امام امیرالمؤمنین علی (ع) باید از گذرگاه دنیا برای قرارگاه آخرت سرمایهای فراهم آورد که: انما الدنیا دار مجاز و الاخرة دار قرار فخذوا من ممرکم لمقرکم، و به دیگر سخن فانظروا فی تصاریف الایام و انقضاء الشهور و الاعوام لیتبین لکم و ما الحیاة الدنیا الامتاع الغرور.
پس با اغتنام فرصت از این زندگی کوتاه باید توشهای را متناسب با زندگی اخروی تهیه و برای روزی ذخیره نمود که در آن روز هیچ چیز جز دل سالم و نیت خالص در پیشگاه خدا به کار نیاید یوم لا ینفع مال و لا بنون الا من اتی الله بقلب سلیم.
از جملهی این ذخیرهها خدمات علمی، فرهنگی و تربیتی است که مطابق حدیث شریف نبوی «اذا مات ابن آدم انقطع عمله الا من ثلاث، صدقه جاریة و علم ینتفع به الناس و ولد صالح یدعوله»
علم نافع یکی از سه عامل است که پرونده اعمال عدمی را برای همیشه مفتوح نگه میدارد و موجب میشود تا فرصت دستیابی به حسنات و ثوابها پس از مرگ نیز از او سلب نگردد.
سپس به موضوع احداث مدرسهی علوم دینی
حضرت رسول اکرم (ص) تکاب پرداختهام.
در بخشی از آن چنین آمده است:
این مدرسه که سند مالکیت آن به شمارهی پلاک 3381 فرعی از 1054 فرعی از یک اصلی ذیل شمارهی 11105در صفحهی 78 در دفتر املاک ادارهی ثبت اسناد و املاک تکاب ثبت و به نام حوزهی علمیه حضرت رسول اکرم (ص) به تولیت اینجانب محمد علی خسروی صادر گردیده با تمام توابع و لواحق شرعی و عرفی آن بر کافهی طلاب و مدرسین علوم دینی، با شرایط ذیل، وقف صحیح شرعی و حبس صریح ملی است:
2 - مدیر مدرسه با انتخاب و معرفی امام جمعه شهر و تأیید متولی مدرسه برای یک دورهی سه ساله تعیین و منصوب میشود و انتخاب مجدد او بلا مانع است.
3 - برنامههای درسی مدرسه اعم از انتخاب متون درسی، چگونگی مقاطع تحصیلی، شرایط تحصیل و غیره تابع دستور العملهای حوزهی علمیه مقدسهی قم صانها الله عن الحدثان که تحت نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عالیقدر تقلید برنامهریزی و اداره میشود خواهد بود.
4 - ساکنان مدرسه اعم از طلاب و اساتید باید هفتهای یک جزو قرآن کریم تلاوت کنند و در ثواب قرائت خود، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (قدس سره) و شهدای انقلاب اسلامی ایران را شریک نمایند و اگر به جهت عذری ترک شود در هفتههای بعد قضا کنند.
بخش دیگر وقفنامه مربوط به تأسیس کتابخانهی عمومی و شرایط آن است.
قسمتی از آن چنین است:
این کتابخانه با هزینهی شخصی اینجانب و برادرم حاج شیخ محسن خسروی از محل فروش منزل مسکونی بجای مانده از مرحوم پدرم و مساعدت برخی از وراث ایشان و بعضی از مؤمنین در فضایی به وسعت 400 متر مربع قائم بر زمین موقوفه مزبور احداث گردیده و سند مالکیت آن به شماره پلاک 3380 فرعی از 1054 فرعی از یک اصلی واقع در تکاب بخش شانزده مراغه ذیل شمارهی 11106 در صفحه 81 دفتر 33 ادارهی ثبت اسناد و املاک ثبت و صادر شده است.
اینجانب به منظور کمک به نشر علم و معرفت، تمامی ششدانگ اعیانی کتابخانه را که شامل سالنهای مطالعه خواهران و برادران و مخزن کتاب و اطاقهای اداری میباشد به همراه جمیع متعلقات آن اعم از میز، صندلی، قفسه، رایانه، و سایر لوازم موجود قربةالی الله و طلبا لمرضاته بعنوان باقیان صالحات و یاد خدمات ارزشمند علمی و دینی پدر بزرگوارم اصالة از جانب خود و وکالة از طرف برادرم و سایر اشخاص نیکوکار که نام هر یک از آنان با مقاصد و نیاتشان عندالله جل و علا ثبت و ضبط است با شرایط ذیل وقف نمودم:
2 - کتابها و سایر اسناد مکتوب و مضبوط در کتابخانه از قبیل سی دی، فیلم، میکرو فیلم، نوار و غیره قابل فروش نبوده و نباید به امانت داده شود و برای خارج کردن آنها از کتابخانه اجازه متولی و نمایندهی مأذون ایشان شرط است.
3 - مدیر کتابخانه که از سوی متولی تعیین میشود باید درستکار، آشنا به اصول کتابداری و خوش برخورد باشد و دور از هر گونه تنگ نظری و با سعهی صدر، همت خود را به ایجاد محیط آرام و فضای مناسب برای اهل تحقیق و مطالعه مصروف نماید.
متولیان وقف در مقابل اعمال تولیت از محل درآمد رقبات وقف وجهی بابت حق التولیه دریافت نمینمایند و ان شاء الله اجر عمل خیر خود را از قادر متعال دریافت خواهند کرد
.
صیغهی وقف برای هر دو موقوفه (مدرسهی علمیه و کتابخانه) جاری و رقبات فوقالاشعار از مالکیت اینجانب خارج و به تصرف وقف داده شد. و اینجانب بعنوان تولیت، متصرف، و قبض و اقباض شرعی به عمل آمد.
فمن بدله بعد ما سمعه فانما اثمه علیالذین یبدلونه و کان ذلک فی سنة 1381 الشمسیة و 1424 القمریة من الهجرة النبویة علی هاجرها افضل صلوات المصلین و آخر دعوانا ان الحمد الله رب العالمین.
تقبل الله منا و من جمیع اخواننا بمنه و کرمه و نسئل من فضله ان یجعلها صدقة جاریة و باقیة صالحة و ذخیرة لیوم جزائه یوم یجزی الله المتصدقین و لا یضیع اجر المحسنین.
این وقفنامه همزمان در سه نسخه تهیه و تنظیم و به امضاء واقف رسید و یک نسخه از آن در آرشیو اسناد سازمان مرکزی اوقاف و امور خیریه نگهداری میشود. محل امضاء
محمد علی خسروی
- نوع خط: شکسته نستعلیق، نسخ
- خوش نویس: جمشید یاری شیر مرد
- تاریخ تحریر: 1381 هجری شمسی
- مورد وقف: مدرسه علوم دینی و کتابخانه عمومی
- محل وقوع رقبه: شهرستان تکاب
- واقف: محمد علی خسروی و محسن خسروی
2- براعت استهلال کتابخانه و اشاره به کریمهی «ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم» (الاسراء/9).
3- از آیهی کریمهی «انما یخشی الله من عباده العلماء» (الفاطر/28) برداشت کردهام.
4- اشاره به کریمهی «یرفع الله الذین آمنوا منکم و الذین اوتوا العلم درجات» (المجادله/11).
5- دو واژهی «وفقهم» و «وقفهم» دارای صنعت جناساند، علاوه بر اینکه واژهی اول مشتمل بر کلمهی «وقف» است.
6- این مصراع ماده تاریخ بنای کتابخانه است. چه اینکه مجموع حروف آن طبق حساب جمل مساوی با 1424 است و این عدد مطابق با سال 1424 هجری قمری (1381 شمسی) سال احداث و بهره برداری از کتابخانه است. یعنی: «کتابخانهای را در محل مدرسهی علمیه بعنوان حبس و وقف بنا کردیم»
اعداد کلمات این مصراع طبق حروف ابجد چنین است:
حبسا [ح 8، ب 2، س 60، الف 1]................(71)
بنینا [ب 2، ن 50، ی 10، ن 50، الف 1]........(113)
بدار [ب 2، د 4، الف 1، ر 200]..................(207)
العلم [الف 1، ل 30، ع 70، ل 30، م 40]........(171)
مکتبة [م 40، ک 20، ت 400، ب 2، ت 400]....(862)
جمع 1424.
7- استخدام دو کلمهی «حبسا» و «تنجینا» در یک بیت، صنعت طباق یا مراعاتالنظیر را تداعی میکند.
8- این بیت را به همراه واژهی «العزیز» در بیت قبل، از آیهی شریفهی 88 سورهی یوسف استفاد کردهام «ایها العزیز مسنا و اهلنا الضر و جئنا ببضاعة مزجیة فاءوف لنا الکیل و تصدق علینا ان الله یجزی المتصدقین» ضمنا کلمهی «العزیز» ایهام دارد به نام مرحوم والدم، شیخ عزیزالله، که کتابخانه به نام ایشان نامیده شده است.
گفتنی است در قطعه شعر دیگری به فارسی ماده تاریخ تأسیس کتابخانه را مطابق سال هجری شمسی سرودهام که در اینجا برخی ابیات آن را با توضیح مختصر ذکر میکنم:
شادی روح آن عزیز خدا
رایت این کتابخانه به پاست
خسروی گفت بهر تاریخش
ملک هستی ز علم پا برجاست (1381)
سر این نکته با تو گویم باز
تا بدانی که سخت نغز و بجاست
عین هستی است علم لم یزلی
زانک اصل وجود نور خداست
نام نیکان هماره باد بلند
تا مه و مهر بر فلک پیداست
ضمنا جملهی «ملک هستی ز علم پابرجاست» علاوه بر معنی ظاهری آن، اشاره به یک معنی دقیق فلسفی دارد که تفسیر آن در بیت «عین هستی است علم لم یزلی - ز آنکه اصل وجود نور خداست» آمده است و خلاصهی آن این است که:
اولا ذات اقدس خداوند وجود محض و هستی صرف است و ثانیا صفات ذاتی خداوند مانند علم و قدرت و حیات، عین ذات هستند. و لذا علم خداوند هم مانند ذات او وجود محض و عین هستی است (عین هستی است علم لم یزلی) ، بنابراین «هستی» و «وجود» همان علم مطلق است. پس «ملک هستی ز علم پابرجاست» .
در مصراع دوم «ز آنکه اصل وجود نور خداست» همان معنی با تعبیری دیگر و برداشتی اشراقی تبیین شده است. زیرا «وجود» نور است و نور وجود علم باری است و آن هم حقیقت هستی است، الله نور السموات و الارض...
منبع:
میراث جاویدان
دسترسی آسان به انواع کتابها راه را به روی جویندگان حقیقت و اهل دانش و معرفت میگشاید تا از طریق مطالعهی کتاب، هم داشتههای درونی خود را بهتر بشناسند و هم با جهان بیرونی با همهی ابعاد وسیعش بیشتر آشنا شوند.
اینجانب پس از وفات مرحوم پدرم آیت الله حاج شیخ عزیزالله خسروی در نظر داشتم در حد بضاعت اندک و توان ناچیز خود اثر خیری به نام ایشان که عمری را به تعلیم و تعلم سپری کرده بود تأسیس نمایم.
پس از بررسی نیازهای اجتماعی شهر، کتاب و کتابخانه را در اولویت دیدم. از این رو اقدام به احداق کتابخانهای در شهر تکاب نمودم و وقفنامهای برای آن تنظیم کردم.
هم اکنون این کتابخانه در کنار مدرسهی علوم دینی که هم آن مرحوم مؤسس آن بود به مجموعهی ارزشمند علمی و فرهنگی در این شهر تبدیل شده است،
در اینجا گزیدهای از متن وقفنامهی کتابخانه و مدرسهی مذکور را به عنوان نمونهای از وقفهای جدید درج نموده و به خوانندگان گرامی مجله تقدیم میکنم.
گفتنی است در انشاء مقدمه عربی و فارسی وقفنامه و ابیات عربی آن که سرودهی این حقیر است، بهرهای از لطایف ادبی و صنایع بدیعی نهفته است که بر اهل فن پوشیده نیست و به برخی از آنها در پایان اشاره کردهام.
مدیر مسؤول و سر دبیر
محمد علی خسروی
متن وقفنامه
هوالواقف تعالی شأنه العزیزبسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله الذی علم (1) بالقلم و انزل کتابه (2) هدی للتی هی اقوم و جعل العلم قواما لطاعته و میزانا لخشیته، (3)و رفع من عباده العلماء (4)و فضل مدادهم علی دماء الشهداء، فبالعلم وقفهم علی مشاهد معرفته و وقفهم للسلوک فی مناهج عبادته(5).
والصلوة و السلام علی مبلغ رسالاته والواقف نفسه علی مرضاته قائد الخیر و مفتاح البرکة سید الکونین و امام الثقلین ابی القاسم محمد و علی آله الغر المیامین الواقفین علی اسراره و المقتفین لاثاره خزان علمه و حفظة سره صلوة زاکیة نامیة تتعاقب بتعاقب الایام و الساعات و تدوم بدوام الارضین و السموات.
یا محسنا قد اتاک العبد ملتمسا
مما لدیک من الاحسان و الکرم
حبسا بنینا بدار العلم مکتبة(6).
باسم العزیز لتنجینا من الظلم(7).
هذی بضاعتنا المزجاة اوف لنا
الکیل من برکات العلم و الحکم (8)
اخلصه یا واقفا کل الوقوف علی
ما فی الضمایر و النیات و الهمم
و انظر بعین الرضا فی ما نقدمه
الیک و اقبل لیوم الخسرو الندم
سپاس و ستایش خداوندی را که بخشندهی عقل و جان و دانندهی آشکار و نهان است. حکیمی که چکیدهی کتاب هستی را بر لوح دل انسان بنگاشت و با برتری او بر فرشتگان، به نعمت دانش، کاخ عظمت آفرینش را برافراشت،
و درود نا محدود بر حامل گرامی نامهی معبود محمد مصطفی (ص) که دین استوارش پس از گذشت چهارده قرن همچنان تنها خورشید حیات بخش جامعهی بشری و سرچشمهی زلال معرفت است و جاذبهی رسالتش علی الدوام گمگشتگان را به منزل مقصود رهنمون و جان تشنهی مشتاقان را از کوثر هدایت سیراب مینماید.
و صلوات بی پایان بر خاندان پاک و یاران با صفا و عترت اطهارش که متولیان اجرای دستور خداوند و ناظران اعمال امتاند، بویژه بر خاتم اوصیا، بقیةالله الاعظم، حجة بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف پیوسته نثار باد.
اما بعد بر اهل بینش پوشیده نیست که مدت اقامت در این دنیا بسی کوتاه و رسیدن به همهی آمال و آروزها نا ممکن است. زندگی حقیقی و حیات جاودانی جز در سرای دیگر و عالم باقی مقدور و مقدر نیست که:
ان الدار الاخرة لهی الحیوان لو کانوا یعلمون. و به بیان امام امیرالمؤمنین علی (ع) باید از گذرگاه دنیا برای قرارگاه آخرت سرمایهای فراهم آورد که: انما الدنیا دار مجاز و الاخرة دار قرار فخذوا من ممرکم لمقرکم، و به دیگر سخن فانظروا فی تصاریف الایام و انقضاء الشهور و الاعوام لیتبین لکم و ما الحیاة الدنیا الامتاع الغرور.
پس با اغتنام فرصت از این زندگی کوتاه باید توشهای را متناسب با زندگی اخروی تهیه و برای روزی ذخیره نمود که در آن روز هیچ چیز جز دل سالم و نیت خالص در پیشگاه خدا به کار نیاید یوم لا ینفع مال و لا بنون الا من اتی الله بقلب سلیم.
از جملهی این ذخیرهها خدمات علمی، فرهنگی و تربیتی است که مطابق حدیث شریف نبوی «اذا مات ابن آدم انقطع عمله الا من ثلاث، صدقه جاریة و علم ینتفع به الناس و ولد صالح یدعوله»
علم نافع یکی از سه عامل است که پرونده اعمال عدمی را برای همیشه مفتوح نگه میدارد و موجب میشود تا فرصت دستیابی به حسنات و ثوابها پس از مرگ نیز از او سلب نگردد.
سپس به موضوع احداث مدرسهی علوم دینی
حضرت رسول اکرم (ص) تکاب پرداختهام.
در بخشی از آن چنین آمده است:
این مدرسه که سند مالکیت آن به شمارهی پلاک 3381 فرعی از 1054 فرعی از یک اصلی ذیل شمارهی 11105در صفحهی 78 در دفتر املاک ادارهی ثبت اسناد و املاک تکاب ثبت و به نام حوزهی علمیه حضرت رسول اکرم (ص) به تولیت اینجانب محمد علی خسروی صادر گردیده با تمام توابع و لواحق شرعی و عرفی آن بر کافهی طلاب و مدرسین علوم دینی، با شرایط ذیل، وقف صحیح شرعی و حبس صریح ملی است:
شرایط
1 - مدیر مدرسه باید از صلاحیت علمی و اخلاقی و آشنایی به امور حوزوی برخوردار باشد و در انجام وظایف اساسی خود در ادارهی امور مدرسه، گزینش و پذیرش طلاب، رسیدگی به وضعیت تحصیلی و اخلاقی آنان، اجرای نظم و انضباط و رفع نیازهای اولیه مدرسه از هیچ کوششی دریغ نورزد.2 - مدیر مدرسه با انتخاب و معرفی امام جمعه شهر و تأیید متولی مدرسه برای یک دورهی سه ساله تعیین و منصوب میشود و انتخاب مجدد او بلا مانع است.
3 - برنامههای درسی مدرسه اعم از انتخاب متون درسی، چگونگی مقاطع تحصیلی، شرایط تحصیل و غیره تابع دستور العملهای حوزهی علمیه مقدسهی قم صانها الله عن الحدثان که تحت نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عالیقدر تقلید برنامهریزی و اداره میشود خواهد بود.
4 - ساکنان مدرسه اعم از طلاب و اساتید باید هفتهای یک جزو قرآن کریم تلاوت کنند و در ثواب قرائت خود، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (قدس سره) و شهدای انقلاب اسلامی ایران را شریک نمایند و اگر به جهت عذری ترک شود در هفتههای بعد قضا کنند.
سایر رقبات موقوفه
یازده باب واحد تجاری واقع در ضلع جنوبی درب ورودی مدرسه علمیه که در همان زمین وقفی مورد اجاره و در بر خیابان احداث شده به موجب این وقفنامه وقف مدرسه گردید تا عواید حاصله در جهت تکمیل ساختمان مدرسه و پس از آن در جهت رفع نیازهای تعمیراتی و هزینههای جاری و کمک به طلاب همان مدرسه مصروف گردد.بخش دیگر وقفنامه مربوط به تأسیس کتابخانهی عمومی و شرایط آن است.
قسمتی از آن چنین است:
این کتابخانه با هزینهی شخصی اینجانب و برادرم حاج شیخ محسن خسروی از محل فروش منزل مسکونی بجای مانده از مرحوم پدرم و مساعدت برخی از وراث ایشان و بعضی از مؤمنین در فضایی به وسعت 400 متر مربع قائم بر زمین موقوفه مزبور احداث گردیده و سند مالکیت آن به شماره پلاک 3380 فرعی از 1054 فرعی از یک اصلی واقع در تکاب بخش شانزده مراغه ذیل شمارهی 11106 در صفحه 81 دفتر 33 ادارهی ثبت اسناد و املاک ثبت و صادر شده است.
اینجانب به منظور کمک به نشر علم و معرفت، تمامی ششدانگ اعیانی کتابخانه را که شامل سالنهای مطالعه خواهران و برادران و مخزن کتاب و اطاقهای اداری میباشد به همراه جمیع متعلقات آن اعم از میز، صندلی، قفسه، رایانه، و سایر لوازم موجود قربةالی الله و طلبا لمرضاته بعنوان باقیان صالحات و یاد خدمات ارزشمند علمی و دینی پدر بزرگوارم اصالة از جانب خود و وکالة از طرف برادرم و سایر اشخاص نیکوکار که نام هر یک از آنان با مقاصد و نیاتشان عندالله جل و علا ثبت و ضبط است با شرایط ذیل وقف نمودم:
شرایط
1 - استفاده از کتابخانه برای عموم علما، طلاب علوم دینی، دانشجویان، اساتید، دانشآموزان، فرهنگیان و همه کتاب دوستان مجاز است.2 - کتابها و سایر اسناد مکتوب و مضبوط در کتابخانه از قبیل سی دی، فیلم، میکرو فیلم، نوار و غیره قابل فروش نبوده و نباید به امانت داده شود و برای خارج کردن آنها از کتابخانه اجازه متولی و نمایندهی مأذون ایشان شرط است.
3 - مدیر کتابخانه که از سوی متولی تعیین میشود باید درستکار، آشنا به اصول کتابداری و خوش برخورد باشد و دور از هر گونه تنگ نظری و با سعهی صدر، همت خود را به ایجاد محیط آرام و فضای مناسب برای اهل تحقیق و مطالعه مصروف نماید.
سایر رقبات کتابخانه
شش باب واحد تجاری واقع در طبقهی اول ساختمان کتابخانه که در بر خیابان احداث گردیده و یک باب واحد تجاری به مساحت 123 متر مربع واقع در جنب گلزار شهداء تکاب وقف کتابخانه گردید تا درآمد این رقبات توسط متولی در جهت تعمیر و تجهیز کتابخانه و پرداخت دستمزد کارکنان آن و مرمت و تجلید کتابها به مصرف برسد.تولیت کتابخانه
تولیت کتابخانه و کلیه رقبات آن مادام الحیاة با اینجانب و پس از فوت برادرم حاج شیخ محسنخسروی (معروف به صحاف) و پس از ایشان با یک نفر از احفاد پسری و یا دختری مرحوم والد که دارای صلاحیت علمی و اخلاقی در حد متعارف باشد و در صورت تعدد با اتقی و اعلم آنان خواهد بود.متولیان وقف در مقابل اعمال تولیت از محل درآمد رقبات وقف وجهی بابت حق التولیه دریافت نمینمایند و ان شاء الله اجر عمل خیر خود را از قادر متعال دریافت خواهند کرد
.
صیغهی وقف برای هر دو موقوفه (مدرسهی علمیه و کتابخانه) جاری و رقبات فوقالاشعار از مالکیت اینجانب خارج و به تصرف وقف داده شد. و اینجانب بعنوان تولیت، متصرف، و قبض و اقباض شرعی به عمل آمد.
فمن بدله بعد ما سمعه فانما اثمه علیالذین یبدلونه و کان ذلک فی سنة 1381 الشمسیة و 1424 القمریة من الهجرة النبویة علی هاجرها افضل صلوات المصلین و آخر دعوانا ان الحمد الله رب العالمین.
تقبل الله منا و من جمیع اخواننا بمنه و کرمه و نسئل من فضله ان یجعلها صدقة جاریة و باقیة صالحة و ذخیرة لیوم جزائه یوم یجزی الله المتصدقین و لا یضیع اجر المحسنین.
این وقفنامه همزمان در سه نسخه تهیه و تنظیم و به امضاء واقف رسید و یک نسخه از آن در آرشیو اسناد سازمان مرکزی اوقاف و امور خیریه نگهداری میشود. محل امضاء
محمد علی خسروی
سجلات
مشخصات وقفنامه
- قطع سند: 5 / 27 در 120 سانتی متر (طومار)- نوع خط: شکسته نستعلیق، نسخ
- خوش نویس: جمشید یاری شیر مرد
- تاریخ تحریر: 1381 هجری شمسی
- مورد وقف: مدرسه علوم دینی و کتابخانه عمومی
- محل وقوع رقبه: شهرستان تکاب
- واقف: محمد علی خسروی و محسن خسروی
پاورقی
1- این کلمه براعت استهلال مدرسهی علمیه است و اشاره به کریمهی «اقراء و ربک الاکرم الذی علم بالقلم» (العلق/3).2- براعت استهلال کتابخانه و اشاره به کریمهی «ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم» (الاسراء/9).
3- از آیهی کریمهی «انما یخشی الله من عباده العلماء» (الفاطر/28) برداشت کردهام.
4- اشاره به کریمهی «یرفع الله الذین آمنوا منکم و الذین اوتوا العلم درجات» (المجادله/11).
5- دو واژهی «وفقهم» و «وقفهم» دارای صنعت جناساند، علاوه بر اینکه واژهی اول مشتمل بر کلمهی «وقف» است.
6- این مصراع ماده تاریخ بنای کتابخانه است. چه اینکه مجموع حروف آن طبق حساب جمل مساوی با 1424 است و این عدد مطابق با سال 1424 هجری قمری (1381 شمسی) سال احداث و بهره برداری از کتابخانه است. یعنی: «کتابخانهای را در محل مدرسهی علمیه بعنوان حبس و وقف بنا کردیم»
اعداد کلمات این مصراع طبق حروف ابجد چنین است:
حبسا [ح 8، ب 2، س 60، الف 1]................(71)
بنینا [ب 2، ن 50، ی 10، ن 50، الف 1]........(113)
بدار [ب 2، د 4، الف 1، ر 200]..................(207)
العلم [الف 1، ل 30، ع 70، ل 30، م 40]........(171)
مکتبة [م 40، ک 20، ت 400، ب 2، ت 400]....(862)
جمع 1424.
7- استخدام دو کلمهی «حبسا» و «تنجینا» در یک بیت، صنعت طباق یا مراعاتالنظیر را تداعی میکند.
8- این بیت را به همراه واژهی «العزیز» در بیت قبل، از آیهی شریفهی 88 سورهی یوسف استفاد کردهام «ایها العزیز مسنا و اهلنا الضر و جئنا ببضاعة مزجیة فاءوف لنا الکیل و تصدق علینا ان الله یجزی المتصدقین» ضمنا کلمهی «العزیز» ایهام دارد به نام مرحوم والدم، شیخ عزیزالله، که کتابخانه به نام ایشان نامیده شده است.
گفتنی است در قطعه شعر دیگری به فارسی ماده تاریخ تأسیس کتابخانه را مطابق سال هجری شمسی سرودهام که در اینجا برخی ابیات آن را با توضیح مختصر ذکر میکنم:
شادی روح آن عزیز خدا
رایت این کتابخانه به پاست
خسروی گفت بهر تاریخش
ملک هستی ز علم پا برجاست (1381)
سر این نکته با تو گویم باز
تا بدانی که سخت نغز و بجاست
عین هستی است علم لم یزلی
زانک اصل وجود نور خداست
نام نیکان هماره باد بلند
تا مه و مهر بر فلک پیداست
توضیح
حروف مصراع «ملک هستی ز علم پا برجاست» به حساب ابجد مساوی 1381 است که مطابق با سال تأسسیس کتابخانه میباشد.ضمنا جملهی «ملک هستی ز علم پابرجاست» علاوه بر معنی ظاهری آن، اشاره به یک معنی دقیق فلسفی دارد که تفسیر آن در بیت «عین هستی است علم لم یزلی - ز آنکه اصل وجود نور خداست» آمده است و خلاصهی آن این است که:
اولا ذات اقدس خداوند وجود محض و هستی صرف است و ثانیا صفات ذاتی خداوند مانند علم و قدرت و حیات، عین ذات هستند. و لذا علم خداوند هم مانند ذات او وجود محض و عین هستی است (عین هستی است علم لم یزلی) ، بنابراین «هستی» و «وجود» همان علم مطلق است. پس «ملک هستی ز علم پابرجاست» .
در مصراع دوم «ز آنکه اصل وجود نور خداست» همان معنی با تعبیری دیگر و برداشتی اشراقی تبیین شده است. زیرا «وجود» نور است و نور وجود علم باری است و آن هم حقیقت هستی است، الله نور السموات و الارض...
منبع:
میراث جاویدان
نویسنده: محمد علی خسروی
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}